Budowa obejścia Węgierskiej Górki – jednej z najbardziej kosztownych inwestycji drogowych w regionie

Budowa obejścia Węgierskiej Górki – jednej z najbardziej kosztownych inwestycji drogowych w regionie

Węgierska Górka jest na etapie końcowym budowy swojego niewątpliwie wyczekiwanego obejścia, znane jak segment drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Ta inwestycja drogowa, będąca jednocześnie jedną z najtrudniejszych do przeprowadzenia i najbardziej kosztownych w regionie, zyskała szerokie uznanie. Na trasie tej powstały dwa tunele, najdłuższe na terenie tego regionu Polski, które przecinają masyw Barania oraz Białożyński Groń. Na początku września, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła publiczności prezentację pokazującą postęp prac nad tym ambitnym projektem. Możemy podziwiać na zdjęciach robiące wrażenie tunele, estakady i mosty.

Projekt obejmuje budowę dwóch tuneli na trasie ekspresowej: pierwszy tunel, o długości prawie 1 km, przechodzi przez masyw Białożyński Groń, a drugi, o długości 830 m, prowadzi przez masyw Barania. Inwestycja zakłada także wybudowanie dwóch węzłów drogowych: Przybędza i Milówka, oraz 10 obiektów inżynieryjnych, w tym pięciu estakad, trzech mostów i jednego przejazdu gospodarczego. Wyróżnia się najdłuższą estakadę, która ma około 1 km długości – to przejazd nad ulicami Zielona Góra i Zielona.

Warto zauważyć, że droga jest konstruowana w dwóch przekrojach. Mamy do czynienia z blisko 5 km trasy, składającej się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu – ten docelowy przekrój został zastosowany na odcinku tunelowym oraz między tunelami, podczas gdy przed i za tunelami zbudowano jedną jezdnię po dwa pasy ruchu.